2014 Veranderingen

t6fa261e4a_8c1_fia-logo

  • De grootste verandering binnen de Formule 1 voor het jaar 2014 is de terugkeer van turbo’s, welke niet meer gebruikt zijn sinds 1988.
  • De nieuwe motor voor het 2014 seizoen is een V6 1,6 liter motor, met een 8 speed semi automatische versnellingsbak. Tevens moeten de nieuwe motoren 4.000 km gebruikt worden. Dat is twee keer zo lang als in het 2013 seizoen.
  • Teams mogen in het 2014 seizoen 5 motoren per auto gebruiken. Dit waren er 8 in het 2013 seizoen.
  • Het KERS systeem zal nu worden opgenomen in de nieuwe motoren in plaats van afzonderlijk gebruikt te worden via een accu. Het wordt nu het ERS-systeem genoemd. (Energie terugwinning systeem)
  • Door het ERS-systeem, kunnen teams nu gebruik maken van elektronische remmen op de achterwielen.
  • In 2014 mogen teams slechts 100 kilo brandstof per race per auto verbruiken, dit heeft tot bezwaren geleidt van de teams die bang zijn dat bestuurders gaan cruisen om brandstof te besparen in plaats van daadwerkelijk te racen.
  • De maximale toegestane hoogte van de neus van de auto wordt verlaagd. Dit om de veiligheid te vergroten. Neus tips mogen niet meer dan 185mm boven het wegdek hangen, in het 2013 seizoen was dit nog 550mm.
  • De uitlaat moet in het 2014 seizoen naar boven gebogen zijn, dit om te voorkomen dat teams gebruik maken van verbuigbare diffusors welke tot discussie’s hebben geleidt in het 2013 seizoen.
  • Het minimale gewicht van de auto zal toenemen dit jaar van, 642 kilo in het 2013 seizoen, naar 690 kilo in het 2014 seizoen.

Veranderingen op de kalender in 2014

  • De GP van Abu Dhabi wordt de seizoensafsluiter in 2014.
  • De GP van Amerika zou zijn debuut maken op de kalender in 2014, maar deze stond uiteindelijk niet op de definitieve kalender.
  • De GP van Bahrein wordt een nachtrace in 2014.
  • De GP van Duitsland wordt verplaatst van de Nürburgring naar de Hockenheimring.
  • De GP van India wordt in 2014 niet gehouden, maar zal in 2015 terugkeren op de kalender en wordt waarschijnlijk verplaatst van oktober naar april.
  • De GP van Korea wordt niet verreden in 2014.
  • De GP van Mexico zou zijn terugkeer maken op de kalender, maar de race stond niet op de definitieve kalender van 2014.
  • De GP van Oostenrijk maakt zijn terugkeer op de kalender. De laatste keer dat er in Oostenrijk een Formule 1-race werd gehouden was in 2003.
  • De GP van Rusland maakt zijn debuut op de kalender.
  • De GP van Spanje zou worden gehouden op het Valencia Street Circuit, maar omdat de organisatie financieel niet rondkwam wordt deze, net zoals in 2013, gehouden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Veranderingen bij de rijders in 2014

Van Team veranderd

  • Pastor Maldonado: Williams-Renault → Lotus-Renault
  • Felipe Massa: Ferrari → Williams-Mercedes
  • Kimi Räikkönen: Lotus-Renault → Ferrari
  • Daniel Ricciardo: Toro Rosso-Ferrari → Red Bull-Renault
  • Nico Hulkenberg: Sauber Ferrari -> Force India-Mercedes

Nieuw in de Formule 1

  • Daniil Kvyat: GP3 Series (MW Arden) -> Toro-Rosso-Renault
  • Kevin Magnussen: World Series by Renault (DAMS) -> McLaren-Mercedes
  • Kamui Kobayashi: 2008-2012 Formule 1 testcoureur, 2013:World Endurance Championship
  • Marcus Ericsson:  2010 – 2013 vier jaar GP2 gereden.

Uit de Formule 1

  • Mark Webber gaat van het Red-Bull-Renault team, rijden in het World Endurance Championship (Porsche)

Veranderingen bij de teams in 2014

  • Cosworth is niet langer actief als motorleverancier in de Formule 1
  • Marussia stapt in 2014 over van Cosworth motoren naar Ferrarimotoren.
  • Toro Rosso stapt in 2014 over van Ferrari motoren naar Renault motoren.
  • Williams stapt in 2014 over van Renault motoren naar Mercedes motoren.

Overige veranderingen in 2014

  • Vanaf 2014 krijgen de coureurs een eigen startnummer die aan hen gekoppeld wordt voor de rest van hun carrière in de Formule 1. De coureurs mogen kiezen uit de nummers 2 t/m 99. Alleen de kampioen van het vorige jaar mag met startnummer 1 rijden, maar is dit niet verplicht
  • Pirelli is de bandenleverancier dit seizoen.